Skip to the main content

De 'bus'iness van Van Meteren

Regeren is vooruitzien. Door nu al na te denken over de eisen van de toekomst, zorgt Martin van Meteren ervoor dat zijn bedrijf op diverse manieren verduurzaamt. Een must-read voor alle ondernemers die ook duurzaam willen ondernemen, én een eerlijk inkijkje in het rijden met een elektrische bus.

Martin van Meteren, directeur Van Meteren Vervoer kijkt al vooruit. “Binnen enkele jaren zal al het contractvervoer zero-emissie moeten zijn. Daarom zijn we enkele jaren geleden begonnen met het investeren in elektrificatie van ons wagenpark.” We nemen een kijkje in de business van Van Meteren én in het vergroenen ervan.

 

De 'bus'iness van Van Meteren
Elektrisch personenvervoer

“Wij verzorgen personenvervoer. Wij zijn voornamelijk actief in het zorgvervoer, dagbestedingen, leerlingenvervoer, zittend- en liggend ziekenvervoer, dit alles voornamelijk op contractbasis. Ook doen we luchthavenvervoer en touringcarvervoer en ander particulier vervoer.”

Hoe het bedrijf is ontstaan? “Wij, mijn vrouw Carolien en ik en tegenwoordig ook onze dochter Nicole, zijn hier min of meer ingerold. Wij hadden voorheen de eerste en een van de grootste kinderopvangorganisaties in het Westland. Voor de BSO hadden we een aantal taxibusjes. Ruim 10 jaar geleden hebben we de kinderopvang verkocht en zijn toen doorgegaan in het personenvervoer.”

Geen plastic roerstaafjes
“Binnen enkele jaren zal al het contractvervoer zero-emissie moeten zijn. Daarom zijn we enkele jaren geleden begonnen met het investeren in elektrificatie van ons wagenpark. Op dit moment is 75% van onze auto’s en taxibusjes al elektrisch.”

Dat Van Meteren écht duurzaam denkt, is duidelijk. Er wordt zoveel mogelijk op eigen terrein geladen en om ook echt duurzaam te kunnen ondernemen heeft het bedrijf in 2019 haar eerste zonnepanelen aangeschaft. Martin: “Dit jaar breiden we het aantal panelen alweer voor de tweede keer uit! Wij rijden dus vooral op zelf opgewekte stroom. Omdat we op duurzaamheid letten, zijn we nu ook verder gaan kijken dan alleen de auto’s. Zo zijn we overgestapt van plastic bekertjes naar papieren bekertjes en gebruiken we geen plastic roerstaafjes meer. Ook zijn we een fairtraide bedrijf geworden.”

“Wij zijn een fairtrade bedrijf geworden”

Twee rolstoelen tegelijk
“Wij vervoeren veel leerlingen en andere groepen. Bij contractvervoer rekent men meestal met busjes waar 8 passagiers in kunnen.
Bij het contractvervoer zijn er relatief veel deelnemers rolstoel gebonden. Wij hebben dan ook veel rolstoel ritten. Onze eerste elektrische rolstoelauto’s kunnen maar één rolstoeler tegelijk vervoeren. Met een e-Crafter heb je een 9 persoons bus die twee rolstoelen tegelijk kan vervoeren. Vanwege het gewicht van het batterijpakket is het niet mogelijk om met een B rijbewijs een dergelijke bus te gebruiken voor meer rolstoelen.

Zó rijdt de e-Crafter

“De bus rijdt prima. Uiteraard zouden we graag willen dat de bus een grotere actieradius had, maar omdat we erg veel korte ritjes in de regio hebben, kunnen we er aardig mee uit de voeten. Je moet de ritten zo plannen dat je rekening houdt met tussendoor bijladen (snelladen).

Groene golf in een rode e-Crafter
“Onze chauffeurs vinden het prettig rijden en maken er een sport van om zoveel mogelijk kilometers te rijden met een volle accu. Ook de passagiers zeggen vaak dat zo’n elektrische auto comfortabel is. Je hebt minder geluid en het optrekken en remmen is ook prettiger. Zelf vind ik het heel fijn rijden in de stad als er nog weinig verkeer is. Door een beetje te spelen met je gaspedaal kan je ’s morgens vroeg je eigen groene golf creëren. Je hoeft dan bijna nooit meer te remmen.

Voorloper
Op de vraag wat Martin andere bedrijven die nog aarzelen om elektrisch te rijden, zou willen meegeven, geeft hij graag antwoord maar wél met een dikke knipoog.
“Eigenlijk wil ik die bedrijven niks meegeven. Ik hoor al jaren om me heen dat taxibedrijven het maar niks vinden, want je komt met een volle accu niet zo ver als met een volle tank diesel. Of; je kunt (1 keer per jaar) niet zonder bijladen op je vakantiebestemming komen. Maar ik lach ze alleen maar toe. Voor €10 kan ik 40-50 kWh laden. Daar kan ik al een aardig stuk mee rijden. Met €10 diesel kom ik niet ver. Bovendien mag je de steden straks niet meer in met je diesel en als je die diesel straks wilt verkopen, krijg je er ook bijna niets meer voor.”
We begonnen het artikel niet voor niets met ‘regeren is vooruitzien’!

Zó rijdt de e-Crafter
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om jouw bedrijf te verduurzamen? Wij helpen je met de eerste stappen!

Laat het ons weten!

Ik wil meer informatie over de eCrafter!