Skip to the main content

Dit doet een automonteur

Even voorstellen!
Hoi! Ik ben Mark van der Ree, 30 jaar en ik werk al vijf jaar bij Wittebrug als automonteur. Ik ga je vertellen wat een automonteur precies doet. Lees je mee?

Om automonteur te kunnen worden, ben ik eerst naar school gegaan. Ik ben afgestudeerd als Technisch Specialist Personenauto’s.

Daarom wilde ik monteur worden
Ik kwam er eigenlijk op een grappige manier achter dat ik automonteur wilde worden!
Toen ik vroeger op de middelbare school zat, wilde ik altijd dierenarts worden. Op een dag kreeg mijn vader een lekke band met zijn auto. Hij ging zelf het wiel wisselen! Dat vond ik zo interessant; daardoor is mijn interesse in het werk van een automonteur ontstaan.

Best ingewikkeld
In de tijd dat ik bij Wittebrug werk is de techniek in de auto’s enorm snel veranderd, waardoor dit vaak ingewikkeld is omdat we dit op school nog niet geleerd hadden. Verder is het een heel afwisselend beroep, omdat niet elke auto voor hetzelfde naar de garage komt. Soms doe je een onderhoudsbeurt, om vervolgens weer een ingewikkelde storing te moeten oplossen.

Naar de autodokter
Automonteur staat eigenlijk in mijn ogen voor “autodokter”. Bepaalde onderdelen in een auto kan je vergelijken met het menselijk lichaam. Neem nu de “accu” dat is eigenlijk het “hart” van de auto. Het “motorblok” kun je vergelijken met de rest van de “organen”. En de “brandstof” is als het ware de “voeding”, dus alles wat jij eet en drinkt. De “computer” van de auto zijn net zoals de “hersenen”. Jouw hersenen doen al het denkwerk. Dat doet de computer voor de auto. Alleen leven auto’s natuurlijk niet echt, en jouw lichaam wel!

Wat moet je kunnen?
Het is fijn als je een beetje handig bent. Je moet je ook wel goed kunnen concentreren. Je werkt heel veel met je handen. En die kunnen daardoor ook wel een beetje vies worden. Soms moet je lang over een probleem in de auto nadenken, voordat je verder kunt zoeken naar wat er stuk is. Het is eigenlijk een soort puzzel die je oplost!

Dit doet een automonteur bijvoorbeeld:
–  onderhoudswerkzaamheden
– Apk-keuringen
– bandenwissels
– vervangen van slijtage gevoelige onderdelen
– software aanpassingen (dus veel werk met de laptop moeten uitvoeren).

Wat is er leuk aan automonteur zijn?
Elke dag is anders! Dat vind ik erg leuk. Elke dag is er ander werk wat ik moet doen. Op maandag heb ik bijvoorbeeld een moeilijk storing waarbij ik heel veel metingen moet doen. Om op dinsdag een elektromotor van een elektrische auto uit te bouwen. Heb ik het probleem oplost? Dan vertel ik aan de klant (misschien wel aan jouw papa of mama) wat er precies aan de hand was, en hoe ik de auto weer heb gemaakt.

De sfeer is altijd goed in de werkplaats. We halen weleens een grapje uit bij elkaar, dat zorgt er ook voor dat het werk leuk blijft!

Dit wil ik nog even zeggen
Lijkt het jou nou ook leuk om later automonteur te worden? Dan wil ik nog even tegen je zeggen dat het echt een super mooi beroep is! Je krijgt soms wel vieze handen, maar geen zorgen; je mag hier gewoon handenwassen hoor, haha! Wij kunnen je ook een hele hoop leren. Zoals; omgaan met gereedschappen. Dat is ook weer handig voor als jouw fiets (of die van jouw vader ;-) ) kapot is.
Wist je dat wij hier speciale ‘sleutel- avonden’ hebben? Je mag dan zelf aan je eigen auto sleutelen in de werkplaats!

Ik hoop dat je nu een beetje weet wat een automonteur allemaal doet!

Benieuwd naar hoe een auto is opgebouwd? lees verder

Ben je al wat ouder en lijkt het je gaaf om bij ons te werken? Kijk dan snel of jouw droombaan hiertussen staat!

Waar bestaat een auto uit?

Een auto is net als een puzzel. Als je alle losse stukjes in elkaar zet, krijg je een mooi geheel. Een auto is ook opgedeeld in allemaal aparte onderdelen. Elk onderdeel heeft zijn eigen taak en als alles met elkaar verbonden is, krijg je een mooi werkend geheel.
Benieuwd uit welke onderdelen een auto bestaat? Lees verder
 

Motor
Als je achter het stuur zit hoef je in feite alleen het gaspedaal in te drukken. De auto gaat dan bewegen. Hoe simpel dat ook lijkt, er zijn veel onderdelen nodig om de auto te laten rijden.

Eén van die onderdelen is de motor.
Veel auto’s hebben een benzinemotor. De motor werkt samen met cilinders. In de cilinders zit een zuiger. De zuiger in de cilinder beweegt heen en weer waardoor benzine wordt verplaatst. De beweging van de zuiger voegt lucht en benzine (brandstof) samen.
Het heen en weer bewegen van benzine in de motor wordt omgezet in een draaiende beweging. De kracht die ontstaat gaat via de krukas naar de wielen. De wielen gaan bewegen en de auto gaat rijden. Overige gassen gaan via de uitlaat naar buiten.

Het aantal cilinders in een motor kan verschillen. Het kunnen er drie zijn, maar ook vijf of acht of zelfs zestien. Hoe meer cilinders een auto heeft, hoe meer benzine er verplaatst kan worden.
Meer cilinders zorgt ervoor dat er meer benzine heen en weer beweegt. Dit levert ook meer energie, vermogen, op. Een auto met meer cilinders rijdt harder.

Stuur
Je draait het stuur erg gemakkelijk naar links of rechts en de gehele auto draait mee. Dit terwijl een auto enorm veel weegt. Hoe kan dat zo soepel gaan?

Elke auto heeft een stuur. Alleen niet elk stuur is makkelijk te draaien. Veel auto’s hebben stuurbekrachtiging. Een olie die naar het stuurhuis wordt gedrukt maakt het voor de bestuurder makkelijker om het stuur te draaien.

Rem
Je drukt het rempedaal in en de auto vertraagt. Maar hoe?
Een metalen schijf zit aan de binnenkant van de wielen. Om die schijf zitten remtangen waarin remblokken zitten. Druk het rempedaal in en de remblokken worden tegen de schijf aangedrukt. Er ontstaat veel wrijving en zorgt ervoor dat de metalen schijf niet makkelijk met de wielen door kan draaien en de auto vertraagd en komt uiteindelijk tot stilstand.

Wielen en banden
Je ziet een auto staan en wat je meteen opvalt is de stalen binnenkant van een band, ook wel velgen genoemd. Wat is het nut daarvan?
Het midden van een band wordt ook wel een velg of wieldop genoemd. Dit houdt de band bij elkaar. Een velg heb je in veel verschillende soorten en maten.

Om de velgen van een auto zit een rubberen band. Deze band moeten voldoen aan een bepaalde bandenspanning (lucht in de band) en profieldiepte (spleten in de banden). Is de niet goed, dan slijt het rubber op de band sneller en zal de auto minder snel stoppen. Dit is gevaarlijk.

Opbouw auto
Zoals gezegd is, is een auto net als een puzzel. Alle onderdelen (de motor, het stuur, de remmen, de wielen en nog veel meer) moeten in elkaar gezet worden. Het in elkaar zetten van een auto is een hoop werk. Hoe wordt een auto gemaakt?
Het maken van een auto begint op de computer. Er wordt een idee virtueel uitgetekend. Dat idee wordt dan met klei gemaakt. Dan is de volgende stap dat het op ware grootte wordt gemaakt en getest. Het bouwen wordt vaak automatisch gedaan. De buitenkant van de auto wordt bespoten met een verflaag. Alle onderdelen (de motor, de stoelen, stuur, alles)  worden met elkaar verbonden. Uiteindelijk komen de wielen erop en de auto is gemaakt.

Na het testen van de auto is de auto klaar voor gebruik.

Meer blog posts


Het werk als automonteur


Altijd al willen weten hoe het werk van een automonteur er precies uitziet?

Lees meer

Volkswagen campers


De Volkswagen campers van Wittebrug: de California en de Grand California . Ook voor kampeerders hebben wij het aanbod! Een hotel op wielen.

Lees meer

Volkswagen 75 jaar


Dit jaar viert Volkswagen drie bijzondere momenten in onze gezamenlijke geschiedenis. Het is 75 jaar geleden dat Nederland de eerste exportmarkt van Volkswagen werd.

Lees meer

Op weg naar duurzame mobiliteit met de ID.Buzz


Op 12 mei werd de ID.Buzz op een wel heel bijzondere manier gepresenteerd.

Lees meer