“ik ben hier ingerold, het gaan doen, en het bevalt nog steeds goed!”
Backoffice medewerker
Schakel tussen klant en werkplaats
Maak kennis met Laurens, een van de vele gezichten achter de schermen bij Wittebrug. Hij deelt zijn ervaringen als backoffice medewerker én je leest wat het betekent om deel uit te maken van het team bij Wittebrug Voorschoten.
“Ik ben Laurens, backoffice medewerker bij Wittebrug. Mijn rol draait om het vertalen van klantwensen naar concrete opdrachten voor onze monteurs. Ik ben echt de schakel tussen de voorkant en de achterkant van ons bedrijf.”
Hoe ben je hier terecht gekomen?
‘Ik solliciteerde eerst als service adviseur aan de frontdesk. Ik ben op gesprek geweest maar ben het toen niet geworden. Richard, onze Aftersales Directeur, had een goede indruk van mij gekregen, maar hij had meer sollicitanten. De keuze is toen gevallen op iemand met meer ervaring, dat begreep ik ook wel. Ik ben bij een ander bedrijf in de autobranche gaan werken, maar kwam er snel achter dat ik er niet op mijn plek zat.
Toen heb ik Richard een berichtje gestuurd; ‘we hebben het destijds óók gehad over een backoffice functie. Is er toch nog een positie beschikbaar?’ Toen ging het eigenlijk heel snel. We hebben gebeld en hij gaf aan dat ik eigenlijk direct kon beginnen!’
Waarom Wittebrug?
‘Ik heb ervaring als monteur en zocht een baan waarin ik ook advies zou kunnen geven. Wittebrug is een bekende naam in de autobranche, en ik woonde vlakbij. Maar het is niet alleen de naam die me aantrok. Het is de sfeer hier, de lol die je met collega’s hebt.’
Skills
Welke skills heb je nodig voor dit beroep?
‘Ik focus op het helder uitschrijven van problemen zonder een diagnose te stellen, zodat de monteurs dat kunnen doen. Ik begrijp de verhalen en klachten van klanten vaak zó goed, dat ik moet oppassen dat ik niet te veel als een monteur ga functioneren, haha! Het is belangrijk om duidelijk de klacht te omschrijven zonder een oordeel te vellen, zodat de werkplaats ermee aan de slag kan.
Wat betreft vaardigheden, is doorvragen wel belangrijk.’
Zó ziet een werkdag eruit!
Over zijn takenpakket zegt Laurens: “Mijn dag begint meestal met overleg in het magazijn en de werkplaats. Daarna duik ik in mijn mailbox en telefoontjes, waarbij ik afspraken uitwerk en vragen van klanten beantwoord. Ik ben een tweedelijns backoffice medewerker. Mijn rol draait niet om direct klantencontact, maar om het geven van extra informatie over bestaande afspraken.
Vrijheid
Wat maakt zijn werk bijzonder? “Het is de vrijheid die ik heb om mijn taken uit te voeren,” zegt Laurens. “Ik heb veel ruimte om mijn werk in te delen zoals ik dat wil, zolang ik maar zorg dat alles gedaan wordt.”
Laurens benadrukt het belang van communicatie en informatie. “Je moet goed kunnen doorvragen en zelfstandig informatie kunnen verzamelen. Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat er gebeurt in de werkplaats, omdat het me helpt om beter mijn werk te kunnen doen,” voegt hij toe.
Toekomst bij Wittebrug
Als het gaat om groei binnen Wittebrug, is Laurens optimistisch. “Er zijn zeker mogelijkheden om door te groeien binnen het bedrijf,” zegt hij. “Mijn manager zag bijvoorbeeld potentieel voor mij aan de frontdesk, maar na overleg besloten we dat mijn plek toch hier is. Het is fijn om te weten dat die mogelijkheden er zijn.”
Laurens sluit af: “Het is gewoon leuk om hier te werken,” zegt hij. “De omgang met collega’s en de sfeer maken het elke dag de moeite waard.”
Klinkt goed? Check of jouw droombaan hiertussen staat en wie weet word jij binnenkort een collega van Laurens!